Hopperkne – Jumpers knee

Hopperkne eller jumpers knee som det også kalles er en smertefull knelidelse.

Hopperkne – Jumpers knee

Hopperkne er på lik linje med løperkne en tilstand oppstått av for mye belastning.

Vanligst er det fotball, håndball og volleyballspillere som får denne plagen.

L

Hva er hopperkne?

Hopperkne / Jumpers knee er en overbelastningsskade på lik linje med løperkne. Hopperkne kommer av flere små bristninger i festet til senen som tilhører lårmuskulaturen på framsiden av låret (mm.quadriceps). Bristningen oppstår som oftest der senen fester inn til kneskålen. Hos folk flest kalles dette for senebetennelse i innfestet av den fremre knesenen, men siden det finnes sjeldent ekte betennelsessubstanser i seneplager er det i langvarie smertetilfeller mer snakk om en irritasjon og degenerering av senens struktur. Les mer om seneforandringer her

L

Symptomene på hopperkne

Symptomene på hopperkne eller jumpers knee er smerte ved kneskålskanten nedre del, gjerne verk og stivhet. Andre kan føle det sitter lengre opp på kneskålen. Noen opplever smerten etter et enkelt hopp, løft eller landing, mens andre kan kjenne det etter en hard trening eller som en gradvis smertedebut under/etter fysisk aktivitet. Smertene kommer oftest når senen blir belastet eksplosivt og smertene blir verre når belastningen øker, og fot mange er det å gå ned trapper ofte smertefullt.  Det er oftest personer i alderen 15-30 år og spesielt menn som rammes av hopperkne. Idretter som hopperkne er vanlige i er volleyball, tresteg, høydehopp, basketball, tennis, kunstløp og fotball. Årsaken er at dette er idretter hvor senen til fremre lårmuskel, patellarsenen,belastes eksplosivt gjentatte ganger.

L

Naprapatbehandling og hopperkne

Som ved alle typer belastningsskader er det ofte for mye belastning på området som smerter samt en nedsatt bevegelighet eller nedsatt styrke og stabilitet i nærliggende områder. Ved undersøkelse av et hopperkne vil vi se på alle de faktorer som gjør at kneet overbelastes. Våre naprapater i Stavanger og Trondheim vil undersøke og behandle slik at kneet kan utsettes for minst mulig belastning slik at smertene dine i kneet kan reduseres. Deretter er det viktig å få gode råd om styrketrening for å bedre plagene.

L

Hva kan jeg gjøre selv?

Har du hopperkne og plages av dette hjelper det lite å bare hvile. Det kan være lurt å ta litt opphold og fri fra treningen som gir de verste smertene, men det viktigste rådet er å begynne å følge et strukturert styrketreningsprogram for kneet. 

Du kan også være interessert i:

L

Løperkne

Les mer om løperkne / runners knee her.

L

Schlatter

Les mer om schlatters her.

L

Fremre knesmerter - PFS

Les mer om fremre knesmerter / patella femorale smerter her.

Pin It on Pinterest