Nakke­hodepine

Nakkehodepine oppleves som en hodepine som kommer smygende fra nakke og nakkemuskulaturen

Nakke­hodepine

Nakkehodepine kalles også for cervikogen hodepine og er en av de vanligste sekundære formene for hodepine.

Hodepinen er ofte definert som hodepine lokalisert på en side av hodet, men den kan også forekomme på begge sider. De med nakkehodepine har ofte vondt opp mot hårfestet i nakken og er ømme i nakken i tillegg til slitsom hodepine. Noen forskningsstudier viser at nakkehodepine er fire ganger så vanlig hos kvinner som hos menn, mens andre studier rapporterer helt lik forekomst.

L

Hvorfor får man nakkehodepine?

Nakkehodepine kan komme av spenninger og stramhet i ulike strukturer i nakken som referer smerte til hodet. Det er ofte snakk om muskler, nerver og ledd i den øvre delen av nakken. Det er ofte flere årsaker og strukturer i nakkeregionen som gir opphav til hodepinen, og stress, bekymringer osv er med å påvirker hodepinen.

Hodepinen kjennes ofte i bakhodet, tinning, panne og eller bak øynene.  Hodepinen kan være fra alt fra en time til flere uker. Ofte ses også en tydelig stivhet eller smerte i nakken. Svært mange opplever at ulike nakkebevegelser og posisjoner av nakken ofte framproviserer hodepine plagene og mange vil være trykkøm i den øvre delen av nakken.

L

Hva gjør naprapaten med nakkehodepinen?

Naprapaten og pasienten snakker sammen og finner ut om hva som er troligste årsak til at hodepinen har oppstått. Deretter undersøker man godt for å se om det kan være andre årsaker bak hodepinen. Deretter settes det i gang behandling og tiltak for å bedre nakkehodepinen. Ved å undersøke godt og gjenskape et godt bevegelsesmønster i nakke og øvre del av ryggen, samt løse opp muskelspenningene som sitter i nakke, kjeve, hals, skulder -og ryggområdet kan muskelspenningene og hodepinen bedres. Som regel legges det til styrke og holdningsøvelser for å skape en bedre holdning og styrke i nakke, hals og skulderregionen for å unngå eventuelle tilbakefall av hodepinen.

L

Hvordan blir jeg kvitt nakkehodepinen?

I de fleste tilfeller av nakkehodepine er det snakk om mye spenninger i nakke og nakkemuskulaturen. De fleste er svært ømme i nakken og opp mot hårfestet og opplever en litt dårligere bevegelse i nakken når man ser til siden. For de fleste med nakkehodepine er det fint å møte en tereapeut som har god kontroll på muskel og ledd, for å få undersøkt om hodepinen kan komme fra nakkeregionen. Våre naprapater i Trondheim og Stavanger jobber nesten daglig med hodepinepasienter. Hodepine er dessverre svært vanlig, men heldigvis kan man lett gjøre tiltak for at den holder seg unna.

L

Hva kan jeg gjøre selv?

Hvis du sliter med nakkehodepine ser man at styrke og kontrolltrening av musklene i hals, nakke og rundt skulderbladene har gode effekter på denne type hodepine. Får man igang et godt bevegelsesmønster her er det mange som kan redusere hodepinen betraktelig. Hyppige pauser på arbeidsplassen med variasjon i arbeidsstillinger vil også påvirke positivt. Hvis du følger Optimal Bevegelse Naprapati sin Facebookside eller følger oss på Instagram kan du se mange smarte og gode tips på øvelser du kan teste ut for å styrke opp området rundt nakke/skulder for å bedre din hodepine. 

Du kan også være interessert i:

L

Øresus - Tinnitus

Les mer om tinnitus/øresus. Hva tinnitus er og hva det kan komme av.

L

Spenningshodepine

Les mer om spenningshodepine, hva spenningshodepine er, symptomer på denne typen hodepine og hva det kan kommer av.

L

Svimmelhet

Les mer om svimmhelhet, ulike former for svimmelhet og krystallsyken.

Pin It on Pinterest