Diastase- delte mage­muskler

Diastase eller rectus diastase er en helt naturlig seperasjon av de rette magemusklene. For noen blir denne seperasjonen der etter fødsel og kan skape ulike plager for kvinnen.

Diastase – Delte magemuskler

Hva er rectus diastase- delte magemuskler?

En diastase, rectus diastase er en helt naturlig separasjon av de rette magemusklene under en graviditet. For noen kommer de ikke helt sammen igjen i tiden etter fødsel og mange har en diastase og magemuskler som ikke helt fungerer som de skal. Mange kaller denne delningen som er der for teltmage, triangel eller pyramidemage.

 

L

Hva er rectus diastase- delte magemuskler?

En voksende mage påvirker magemusklene og tyngdepunktet til kvinnen dag for dag i ca. 9 måneder. Barnet utvikles i magen, og muskler, bindevev og bukhinnen tøyes ut for å gi plass til det lille mirakelet. I løpet av graviditeten vil kvinnens vekt øke i snitt 12-15 kg. Kroppens tyngdepunkt endres, magen vokser raskt og det blir mer og mer vanskelig å holde i mot dette med magens muskulatur. Jo mer magen vokser, jo mer påvirkes magemusklene og resten av kroppen.

De dype magemusklene (transversus abdominis) og de ytre magemusklene (rectus abdominis) tøyes ut i takt med bukhinnen og bindevevet når barnet vokser. Dette er helt naturlig. De ytre magemusklene vil ved uttøyning dras til hver side av kroppen når magen vokser, de “separerer”. Det er denne seperasjonen og delingen av magemuskulaturen som oppstår som kalles for rectus diastase og omtales som delte magemuskler. Mellom magemusklene vil det da være et brett langsgående bånd langs magens midtpunkt. Dette båndet kalles for linea alba, og er et bindevevsbånd, en del av bukhinnen. Bindevevsbåndet linea alba vil også tøyes jo mer magen vokser, og man kan si at den blir “bredere” og mer uttøyd. Jo mer uttøyd bindevevsbåndet, linea alba blir jo “slappere” og mindre spenst er det i bindevevet mellom magemusklene og man kan lett kjenne gropen, diastasen mellom magemusklene. 

L

Kjennetegn på delte magemuskler, diastase?

Rectus distasen er den spalten man ofte kan se og kjenne tydelig på magen under og like etter graviditeten. Det er der du kan trykke ned og oppleve at det ikke er noe stopp. Eller der du merker at magen ”tyter” ut når du skal reise deg opp som en slags pyramide midt på magen. Denne separasjonen, rectus diastasen, gjøres for å gi mer plass til det voksende barnet og påvirkes både av graviditetshormoner, barnets mekaniske stress og forflytting av magens organer under graviditeten. Dette er helt naturlig, og i de aller fleste tilfeller går denne seperasjonen, diastasen, tilbake i tiden etter fødselen når spensten i bindevev, bukhinne og muskulaturen suksesivt øker igjen (ved fysisk aktivitet). Dessverre går ikke rectus diastasen tilbake for alle, og mange kan oppleve store plager og utfordringer med mammakroppen på grunn av dette. Selv om delningen av magemusklene er helt naturlig og forekommer til alle under en graviditet kan man utføre spesifikke øvelser under graviditeten for å minske denne delningen av magemusklene mest mulig. Dette ønsker man gjerne også å gjøre forebyggende for å forebygge eventuelle plager etter svangerskapet. En muskel som er veldig viktig med tanke på delte magemuskler er transversus abdominis. Den har vannrette muskelfibre og fungerer som kroppens korsett. Når denne muskelen fungerer som den skal vil den trekke midjen sammen og dermed redusere avstanden mellom de loddrette overfladiske magemusklene (rectus abdominis). Denne muskelgruppen er derfor viktig å fokusere på dersom man har delte magemuskler etter svangerskap.

RECTUS DIASTASE TYPER

Ulike former av rectus diastase. På bildet til venstre har du magemusklene når de er sammen, så ser man rectus diastase under navelen, rundt navelen, over navelen og en diastase til høyre som går langs hele magen. Hvor du har diastase viser egentlig bare hvor bindevevet/ bukhinnen er mest ut-tøyd og “svakest”. Alle former for diastase er helt vanlige og normale, det er funksjonen over magen vi vil etterstrebe å få så normal som mulig etter et svangerskap.

L

En rectus diastase kan skape mye ubehag

Om bukhinnen og bindevevet ut-tøyes for mye under graviditeten kan spalten, rectus diastasen, blir værende og ikke gå helt tilbake til seg selv i etterkant av fødselen. Dette kan skape mye unødvendig ubehag for kvinnen. Det er viktig å påpeke at mange kan ha delte magemuskler uten noe form for plager og problemer. Nyere forskning og aktører innenfor kvinnehelse peker på at vi kanskje skal bevege oss vekk fra fokuset rundt diastase men ha mer funksjon rundt dysfunksjon av magemuskulaturen etter et svangerskap, alså magemuskler som ikke fungerer optimalt etter en graviditet.

Ubehagene ved delte magemuskler kan være der en liten periode, men mange kan oppleve at disse ubehagene aldri gir seg. Delte magemuskler, rectus diastase, eller en dysfunksjon av magemusklene kan gi problemer som dette under og etter graviditeten:

  • Nedsatt stabilitet/kontroll av korsrygg -og mageregionen
  • Vondt i ryggen
  • En utstående mage (muffinsmage /teltmage /pyramidemage)
  • Bekkenrelaterte smerter og plager
  • Mage/tarm problemer
  • Lekkasjer av urin og luft
  • Dårligere balanse og kroppskontroll
  • Vanskeligheter med å holde en god kroppsholdning
L

Risiko og forebygging av diastase og en dysfunksjon av magemusklene

Risikoen for en dysfunksjon av magemuskulaturen, diastase eller delte magemuskler øker med antall graviditeter, og den forverres om du ikke gjør noe med seperasjonen eller dysfunksjonen du allerede har fått. Det er vanlig med en seperasjon som er 2-3cm bred, og den kan spontanlege de første 6-8 ukene etter fødselen. Seperasjonen skal ikke være dyp. Er den dyp har flere lag av det støttende bindevevet blitt mye uttøyd, og du har fått en svakere bukhinne med mindre “spenst”. Det er likevel ikke selve delningen og dypden vi skal ha fokuset på. Det viktigste er at du har magemuskler som fungerer etter en graviditet og fødsel. Så istedet for å legge all fokus på diastasen og hvor stor delningen er ser vi at vi heller skal legge vekt på kontrollen av magemuskulaturen etter svangerskap og fødsel. Diastasen og den dysfunksjonelle magen kan reduseres ved hjelp av spesifikk trening. Vi anbefaler at du trener riktige øvelser både før- under og etter graviditet for å forhindre diastase og evntuelle problemer under og etter svangerskap fordi magemuskulaturen er dysfunksjonell. Husk at jo dypere,jo bredere og jo lengre seperasjonen mellom magemusklene er jo lengre tid krever det å oppnå god kontroll. Våre naprapater og mammamage-trenere i Stavanger og Trondheim har god kunnskap om dette. Vi kan gi deg øvelser og tips både under og etter graviditet. Vi kan også sjekke om du har kontakt og får aktivert magemuskulaturen din på riktig måte etter graviditet og fødsel. 

L

Nei til Sit- Ups og planken

Sit-ups, planken og tøffe mageøvelser kan øke diastasen ytterligere når magen har begynt å vokse, og vil heller ikke føre magemusklene mer sammen etter fødsel. Så tenk deg godt om når du trener under graviditeten og etter fødselen. Tøff magetrening er ikke det beste for mammakroppen om du har diastase, delte magemuskler, eller dårlig kontroll på dype magemuskler og bekkenbunnsmuskulaturen. 

Gå gjerne inn på www.mammamage.no å les mer om diastase og magemusklene våre. Det er en felles hjemmeside på likt med den svenske siden for alle de sertifiserte mamamagetrenerne i Norge. Så om du ikke holder til i Stavanger eller Trondheim kan du finne din mammamage- trener som kan hjelpe deg med informasjon og treningsøvelser under og etter graviditeten på denne siden. 

 

L

Ta en mage - og bekkensjekk etter graviditet

Flere av våre naprapater i Optimal Bevegelse er sertifiserte mammamagetrenere og kan hjelpe deg med å sjekke om du har en diastase, delte magemuskler eller en dysfunksjon i dine magemuskler etter graviditeten. Vi kan utføre “bekkensjekken” etter graviditeten. Vi sjekker om du har kontroll og rett aktivering av magemuskulatur og bekkenbunnsmuskulaturen og hjelper deg å måle en eventuell diastase. Våre mammamage- trenere veileder deg med trygge øvelser til en mage med god kontroll og stabilitet slik at du kan være fysisk aktiv med en sterk kropp uten plager. Det er aldri for sent å begynne å trene riktig! Har du plager, lekkasjer, delte magemuskler eller en bekkenbunn og magemuskler som ikke fungerer selv om det er 10 år siden du har fått barn? Kom å få en sjekk av bekken og magemuskler. “Bekkensjekken” burde vært obligatorisk for alle kvinner etter endt graviditet og fødsel. Det er dessverre alt for mange kvinner som har plager som forekommer i stillhet etter å ha fått barn. 

Du kan også være interessert i:

L

Trening under graviditet

Hva og hvordan bør jeg trene under graviditet. Kan jeg forebygge noen plager?

L

Bekkensmerter etter graviditeten

Les mer om bekkensmerter, hvorfor så mange har smerter i rygg og bekken etter graviditeten.

L

Trening etter graviditet

Les mer om hvordan du skal trene deg opp best mulig etter et svangerskap. Hva bør du gjøre og hva bør du holde meg unna?

Pin It on Pinterest